Clear It with Sidney | Hillman Foundation

Clear It With Sidney

Notes on journalism for the common good, by Lindsay Beyerstein

Clear It with Sidney

Winners & Sinners: Sherrod Edition


Sinner: David Carr, for another woefully inadequate piece about Andrew Breitbart in today’s New York Times, whose problems begin with its headline: “Journalists, Provocateurs, Maybe Both”

    By no reasonable definition does a man who repeatedly posts deceptively edited videos qualify as a “journalist.”  And to quote Breitbart saying he is “merely bringing some honesty to how journalism is prosecuted in a modern age” is like quoting Mark McGwire, if he had bragged that he had only used “the best tools that modern science can provide” to improve his baseball playing.

    Instead of characterizing Brietbart as the dishonest propaganda provider that he is, Carr offered him his own choice of monikers: “journalist, provocateur, advocate.” (Breitbart chose all three.)

   And for the umpteenth time a Times reporter identifies Breitbart as the man who “famously brought Acorn to its knees by releasing heavily edited video clips that suggested the poverty organization had provided advice to a conservative activist posing as a pimp”–without bothering to mention any of the multiple investigations which describe in detail all of the huge distortions produced by that “heavy editing”–including the false impression that James E. O’Keefe III visited ACORN offices in the outlandish outfit of a pimp.

    According to its own correction,the Times managed to leave that false impression in three separate articles on September 16, 2009 and September 19, 2009,  and  Jan 31, 2010–most egregiously, in Scott Shane’s humiliating  wet-kiss profile of O’Keefe, in which he described O’Keefe’s work as “Candid Camera for the Internet age, a lethally effective political tool that Mr. O’Keefe has helped pioneer between college and graduate-school studies.”

   Last spring, Times public editor Clark Hoyt wrote that the Acorn/O’Keefe story “became something of an orphan at the paper. At least 14 reporters, reporting to different sets of editors, have touched it since last fall. Nobody owns it.  Bill Keller, the executive editor, said that, ‘sensing the story would not go away and would be part of a larger narrative,’ the paper should have assigned one reporter to be responsible for it.”

   Update: This is reminiscent of Keller’s description of his lackadaisical attitude toward Judy Miller.  In its own retrospective on the Miller disaster, The Times reported, “after questions were raised about the reliability of her reporting about Iraq. Mr. Keller told Ms. Miller that she could no longer cover Iraq and weapons issues. Even so, Mr. Keller said, ‘she kept kind of drifting on her own back into the national security realm.’”

Note to Bill: assigning one competent reporter to keep up with Breitbart’s exploits might also be a really good idea.

    Like so many other articles in the MSM, today’s piece by Carr implies some kind of equivalency between Rush Limbaugh and Rachel Maddow (“There have been times when it seemed that Rush Limbaugh was acting as de facto head of the Republican Party, as the Democrats picked up talking points from Rachel Maddow”) and Maddow and Glenn Beck ( “truth-squads talking heads from Glenn Beck to Ms. Maddow.”)

    Which overlooks the fact that Rachel Maddow’s opinions are based on serious reporting, while Limbaugh’s and Beck’s are usually paranoid fantasies based on nothing but their unchanging prejudices.  Rachel Maddow and Keith Olbermann actually care whether something they say is true; Rush  Limbaugh and Glenn Beck do not. 

   Question: Why is someone like Carr unwilling to make that simple fact clear to his readers? 

   Answer:  Almost every MSM reporter lives in mortal fear of being branded a “liberal” by Fox–and Carr is no exception.

    As former New York Times managing editor Arthur Gelb observed to FCP, “the established press’s treatment of Beck is not much different from the gingerly way the press at first treated Joe McCarthy – until at long last it managed to find  the guts to wake up (even Murrow’s attack was too late!!). “ 

   Gelb deals with this subject in some detail in his fine memoir of his life at the Times, City Room.

Sinner: Brian Stelter, previously co-author of a deeply-flawed page one profile of Glenn Beck in the Times, described by FCP yesterday, who today advances the debate about Brietbart by reporting that this serial prevaricator  “knows who the true race-baiters are: some Democratic activists.” 

    This is not substantially different from straight-facedly quoting a grand dragon of the Ku Klux Klan on the origins of racism in America.  And, just like Carr, Stelter refers to “heavily edited tapes that appeared to show counselors at the liberal community organizing group Acorn giving advice to an ostensible pimp and his prostitute about evading taxes and setting up a brothel” without giving a hint of exactly how many lies those “heavy edits” produced. 

   Stelter also reports that Fox did not cover the Sherrod video on Monday, although “Bill O’Reilly did call on her to resign;” that O’Reilly “apologized two nights later;” and that Shepard Smith asked “What in the world has happened to our industry and the White House?”  

   If you watched Rachel Maddow last Wednesday, you would know how Fox really covered this story: wall-to-wall character assassination of Shirley Sherrod all day Tuesday, followed by shock–shock!–that the White House had jumped to the conclusion that she had done anything wrong.

Winner: Mitch Albom of The Free Press  whose column  should be studied by Carr and Stelter to remind them of all the basics of Journalism 101, which they seem to have forgotten.  Albom recalls Breitbart’s description of Teddy Kennedy a few hours after his death: “a special pile of human excrement”–which once upon a time, long, long ago, would have disqualified him from being credulously quoted in any serious newspaper again.

    Albom quotes Brietbart describing himself as “public enemy 1 or 2 to the Democratic party…based upon the successes my journalism has had.”

    Then the columnist does the basic deconstruction which any competent journalist would automatically perform:
     There are several things wrong with that statement.  First, I doubt he counts that much.
     Second, his journalism? It’s not journalism if you look for only one point of view, post other people’s stuff and don’t even acknowledge how using chopped-up material to paint a full picture is wrong.

     “Let me think about that,” was what Breitbart said, when asked whether he might have vetted the footage more carefully if given another chance.

     Let me think about that?

Winner: James Rainey, of The Los Angeles Times, who describes
how enraged Breitbart became when Rainey demanded last year that  he release the unedited ACORN tapes.  (Question: did anyone at The New York Times ever make that request?) 

    Then Rainey  makes this simple but crucial observation: “Many news outlets reported on the controversy and the video, most jumping in after Sherrod had resigned. But it was the select few — led by conservative bloggers and some segments of the Fox News empire — that embraced the attack from the start.”

    And while a Fox news executive successfully spun Howard Kurtz by leaking him an e-mail urging caution in reporting on the Sherrod story, Rainey points out that hours after that e-mail was sent Monday afternoon,’s headline read:  “Caught on Tape: Obama Official Discriminates Against White Farmer.”

Winner: The indispensable E.J. Dionne, who gets right to the heart of the matter:

    The smearing of Shirley Sherrod ought to be a turning point in American politics. This is not, as the now-trivialized phrase has it, a “teachable moment.” It is a time for action.

    The mainstream media and the Obama administration must stop cowering before a right wing that has persistently forced its propaganda to be accepted as news by convincing traditional journalists that “fairness” requires treating extremist rants as “one side of the story.” And there can be no more shilly-shallying about the fact that racial backlash politics is becoming an important component of the campaign against President Obama and against progressives in this year’s election.

    The administration’s response to the doctored video pushed by right-wing hit man Andrew Breitbart was shameful. The obsession with “protecting” the president turned out to be the least protective approach of all.

Read the rest of E.J.’s fine column here.




The Shame of the Fourth Estate


 Above the Fold

    Let me make this utterly clear: What you see on Fox News, what you read on Right Wing websites, is the utter and complete perversion of journalism, and it can have no place in a civilized society. It is words crashed together, never to inform, only to inflame. It is a political guillotine. It is the manipulation of reality to make the racist seem benevolent, and to convict the benevolent as racist — even if her words must be edited, filleted, stripped of all context, rearranged, fabricated, and falsified, to do so.

    What you see on Fox News, what you read on Right Wing websites… is a manipulation. Not just of a story, not just on behalf of a political philosophy. Manipulation of a society, its intentional redirection from reality and progress, to a paranoid delusion and the fomenting of hatred of Americans by Americans…The assassins of the Right have been enabled on the Left.

                          — Keith Olbermann’s special comment on the Sherrod debacle

    It has become fashionable to dismiss Keith Olbermann as an over-the-top ranter or as the MSNBC host put it himself, “a mirror image of that which I assail.”  But there was nothing over-the-top about his special comment about Shirley Sherrod.  Every word he spoke was true.  And the only thing that made his stance so remarkable is the abject failure of the mainstream media especially this week to accurately describe the source of the allegation against  Sherrod, or to chronicle the long-term impact of the “complete perversion of journalism” practiced 365 days a year by Fox News (and the right-wing bloggers and radio hosts that make up the rest of this wackosphere).

    The “enabling” Olbermann so accurately describes consists of a nonchalant attitude among most media swells toward Rupert Murodch’s main propaganda machine “oh, that’s just Fox” melded with an inculcation by these same writers of the main “value” informing almost every judgment made in America today: if it makes a lot of money, it must be a wonderful thing.

    The perversion of journalism produced by the fusion of these two attitudes has led us directly to the perversion of society we witnessed this week, when a Democratic White House and the nation’s oldest civil rights organization both behaved in a precipitous, craven, and disgusting fashion, purely out of fear of how they would be treated by a band of vicious charlatans – men and women who are inexplicably treated by everyone from The New York Times to the Today Show as if they were actual journalists.

    Here are some of the media choices, each of them chronicled by FCP over the last two years, that have pushed us to this terrible place.

* A gushing page-one profile of Glenn Beck in The New York Times by Brian Stelter and Bill Carter, which celebrated his impressive ratings soon after his arrival at Fox: “Mr. Beck presents himself as a revivalist in a troubled land…Mr. Beck’s emotions are never far from the surface. ‘That’s good dramatic television,’ said Phil Griffin, the president of a Fox rival, MSNBC. ‘That’s who Glenn Beck is.’”

* Time magazine’s decision to ask Glenn Beck to assess Rush Limbaugh’s importance in America for the 2009 Time 100: “His consistency, insight and honesty have earned him a level of trust with his listeners that politicians can only dream of.”

* A decision by the editors of to allow Beck to host a chat there
  to promote one of his books.

* This hard-hitting assessment of Beck by Time magazine TV critic James Poniewozik, who gurgled on, “Sure, he may be selling a sensationalistic message of paranoia and social breakdown. But politics, or basic responsibility, aside, he has an entertainer’s sense of play with the medium of TV that O’Reilly, or perpetual sourpuss Neil Cavuto, don’t.”  And why would anybody care about a basic sense of responsibility, anyway??

* A worshipful, 1,943 word profile of Fox News founder and president Roger Ailes by David Carr and Tim Arango on the front page of The New York Times which included this perfectly amoral quote from David Gergen, a perfectly amoral man:

“Regardless of whether you like what he is doing, Roger Ailes is one of the most creative talents of his generation. He has built a media empire that is capable of driving the conversation, and, at times, the political process.”  And what a wonderful conversation it is.

* And finally, the most sickening piece of all in this splendid cohort: David von Drehle’s obscenely sycophantic cover story about Beck for Time magazine, which told us that Beck is a “man with his ear uniquely tuned to the precise frequency at which anger, suspicion and the fear that no one’s listening all converge;” that he is “tireless, funny, [and]self-deprecating…a gifted storyteller with a knack for stitching seemingly unrelated data points into possible conspiracies — if he believed in conspiracies, which he doesn’t, necessarily; he’s just asking.”
    In a rare and honorable exception to this parade of journalistic disasters, earlier this month Dana Milbank of The Washington Post did mention the role of Beck in the creation of the current climate of paranoia:

These sentiments have long existed on the fringe and always will. The problem is that conservative leaders and Republican politicians, in their blind rage against Obama these last 18 months, invited the epithets of the fringe into the mainstream…Consider these tallies from Glenn Beck’s show on Fox News since Obama’s inauguration: 202 mentions of Nazis or Nazism, according to transcripts, 147 mentions of Hitler, 193 mentions of fascism or fascist, and another 24 bonus mentions of Joseph Goebbels. Most of these were directed in some form at Obama – as were the majority of the 802 mentions of socialist or socialism on Beck’s nightly ‘report.’

    But far worse than the kid-gloves treatment of Fox and its friends was the inexplicably benign approacht the MSM took toward Andrew Brietbart, the original source of the doctored video of Sherrod’s speech before the N.A.A.C.P. that started this whole sorry saga.

    In The Washington Post, he was a “conservative activist and blogger”; in Sheryl Gay Stolberg’s story in the Times, he was “a blogger” who “similarly…used edited videos to go after ACORN, the community organizing group;” in The Wall Street Journal he was “a conservative Internet activist” who “argued that the Obama administration is insufficiently sensitive to bias against white people”; in The Los Angeles Times, “a conservative media entrepreneur” and to Associated Press television writer David Bauder a “conservative activist” whose website “attracted attention last year for airing video of workers at the community group ACORN counseling actors posing as a prostitute and her boyfriend.”

    But to find out who Breitbart really is, you would have had to read (h/t Joe Stouter) Joe Conason in Salon,  who, “recalling Breitbart from his days as eager lackey to Matt Drudge...warned from the beginning that nothing he produced would resemble journalism.”

    Although there was not a hint of this in any of the stories I’ve quoted from above, O’Keefe’s ACORN story was actually a “‘scandal’ that became a national story only after wildly biased coverage on Fox News Channel, followed by sloppy, scared reporting in mainstream outlets, notably the New York Times, the Washington Post, CNN, and the national TV networks (some of whom flagellated themselves for failing to publicize this canard sooner!)” as Conason put it.  He continued

      Investigations by  former Massachusetts Attorney General Scott Harshbarger, Brooklyn District Attorney Charles J. Hynes,  California Attorney General Jerry Brown, and the  nonpartisan Congressional Research Service, among others, have served to exonerate ACORN of the most outrageous charges of criminality  (while still criticizing ACORN employees and leadership). More important, from the perspective of journalistic ethics, those investigations revealed that the videotapes released and promoted by Breitbart’s website were selectively and deceptively edited to serve as propaganda, not news.”

    The Harshbarger report, commissioned by ACORN’s own board of directors, pointed to signs of chicanery when it was released last December. Although O’Keefe, his associate and fake “prostitute” Hannah Giles and Breitbart all refused to speak with Harshbarger, his researchers at the Proskauer Rose law firm were able to make preliminary comparisons between audio and video files on the Big Government website…

    Amazingly, the New York Times never covered the Harshbarger report and gave little or no coverage to the other deconstructions of the Big Government “scoop” by law enforcement. Last March, when Hoyt finally offered an excuse for the failure of the Times to adequately correct and explain the complex truth behind Breitbart’s ACORN scam, it sounded weak

          The report by Harshbarger…was not covered by The Times. It should have been, but the Acorn/O’Keefe story became something of an orphan at the paper. At least 14 reporters, reporting to different sets of editors, have touched it since last fall. Nobody owns it. Bill Keller, the executive editor, said that, “sensing the story would not go away and would be part of a larger narrative,” the paper should have assigned one reporter to be responsible for it.”

    So, having repeatedly blown the aftermath of the ACORN story, the Times compounded its error by giving its readers no hint whatsoever this week of Breitbart’s nefarious background.

    The single most ridiculous story of the week was written by “media reporter” Howard Kurtz in The Washington Post.  Howie–as only Howie could, being a man of limitless energy and no judgment–decided the most interesting angle of the Sherrod affair was Fox’s lack of responsibility in promoting it.  “Ousted official Shirley Sherrod blamed Fox, but other outlets ran with story,” was the headline over Kurtz’s report.

    Kurtz said this was true because Fox did not mention the story until after Sherrod had been forced to resign–and he reported that Fox Senior Vice President Michael Clemente had seen an e-mail to his staff which said: “Let’s take our time and get the facts straight on this story. Can we get confirmation and comments from Sherrod before going on-air. Let’s make sure we do this right.”

    However, Clemente’s memorandum did not prevent Bill O’Reilly or Sean Hannity from convicting Sherrod of her alleged crime on both of their programs on Monday night, even though neither of them had reached Sherrod as Clemente had directed.   And it didn’t prevent the wall-to-wall character assassination which the network engaged in all day Tuesday, until the full, exonerating version of the tape of Sherrod’s speech was finally made public by the NAACP Tuesday night.  (As one wise FCP friend observed, “It’s great to know they do have standards–even if they never bother to observe them.”)

    Kurtz’s piece prompted FCP to ask him, “Did you ask anyone at Fox why every program there ignored this e-mail from Clemente and ran the story into the ground all day Tuesday–before getting confirmation or comments from Sherrod?”

    This was Kurtz’s reply:

    My focus was on what if anything was reported before Shirley Sherrod resigned. Lots of media outlets, including CNN and MSNBC and a zillion Web sites, ran with the story on Tuesday once the Agriculture Department fired Sherrod. Fox may have done it with more frequency and more enthusiasm, but it’s hard to argue that it wasn’t a story at all once the firing was confirmed.

    Of course there was one small difference between Fox and CNN.  While the conservative network  spent thirty-six hours constantly repeating the false charge of racism against Sherrod,  CNN actually tried to locate the truth about the allegation against her.

    That allegation, by the way, was even more disgusting because of these facts:  Shirley Sherrod’s father was murdered by white men who were never prosecuted for that crime.  And as the indispensable Doug Ireland has pointed out,  Sherrod’s husband, Charles Sherrod “was a real hero to many of us in the ’60s for his key role as a leader in SNCC in building an INTER-RACIAL civil rights movement. Charlie left SNCC when Stokely Carmichael took it over, expelled white folks, and adopted ‘black power’ as its ideology, in order to continue building a black-and-white movement in Georgia. The notion that Charlie’s wife could have been guilty of what’s being called ‘reverse racism’ against whites is therefore douibly ludicrous. Some of us who knew Charlie back when, however, haven’t forgotten his shining example.”

    Thanks to Rick Sanchez’s intrepid producers, CNN tracked down the farmer Sherrod had supposedly discriminated against, because he was white, and learned that farmer revered Sherrod, because her efforts were the only thing which had prevented him from losing his farm twenty-five years ago.   (Brietbart responded by attacking the “purported story of the farmer”–which is one more reason that Olbermann’s description of Breitbart is so accurate: “a pornographer of propaganda.”)

    Since Kurtz has written laudatory profiles of Ari Fleischer, Rich Lowry, Bill Kristol and yes, even Sean Hannity, it was not a big surprise that The Washington Post reporter pointedly ignored Fox’s true role in the Sherrod affair.

    For that you had to watch Rachel Maddow on Wednesday night, when she 
pointed out that Fox’s hyping of the Sherrod story was just part of the same old pattern of exaggerating the sins of ACORN, hounding Van Jones out of office, and making the alleged harrassment of voters by two members of the New Black Panther Party into a story just slightly less significant than World War II.

    All the network was doing, Rachel explained, was to continue the 40 year-old Southern Strategy of the Republican Party, which summarized this way

    “Be afraid, white people. There’s a threat to take you over. The black people are coming for you…and you better band together to not surrender, to fight back.”

       And it was because Fox has stoked these fears so effectively that the Obama White House and the NAACP  behaved so badly n response to the latest ludicrous accusation against one of its appointees.

    As David Ehrenstein pointed out in a comment on FCP’s previous post about Sherrod,   “As you well know, Charlie, being that Rachel Maddow is liberal – and therefore “biased” in the eyes of the “Mainstrem Media” – her words are to be ignored. By contrast Conservatives (or more to the point in Breibart’s case fascists) are never to be ignored. Their every word and deed must be regarded with utmost seriousness. The situation is so bad that the offhand snark of a Conservative writer , Dave Weigel, comically dissing other Conservatives, cost him his job at” The Washington Post.

     We leave the last word to Keith Olbermann, because he had the very best advice for the president:

    …You must, at long last, Sir, come to terms with the fact that while you have spent these first 18 months and one day of your presidency bending over backwards for those others, they have spent this time insisting you are not actually president, or you are a communist, or you are bent on destroying whatever is starring this week in the paranoid fantasies churned out by Fox News and the farcical Breitbart.

    If only for the arrogance of the irony - that this Crusade to prove you a foreign influence is led by an Australian named Murdoch and his sons who pretend to be British, and his second largest shareholder Prince Alwaleed bin Talal al-Saud of Saudi Arabia — you, Sir, must stand up to this attack on you, and on this nation. Their game-plan is transparent:

    They can strand together all the forces of anti-black racism in this country, direct them at you and all for which you and this nation stand, and convince the great unwashed and unthinking out there that not only are they not racists, but you, you Barack Obama, and Van Jones, and Shirley Sherrod, you are the real racists, and so in opposing you they are not expressing the worst vestige of our past, but are actually standing up against it.

    As you stay silent and neutral and everybody’s President, they are gradually convincing racists that they are civil rights leaders and you are Police Chief Bull Connor. And then some idiot at Fox news barks, and your people throw an honorable public servant under the nearest bus, just for the sake of ‘decisive action’ and the correct way to respond in this atmosphere.

    Mr. President, please stop trying to act, every minute, like some noble, neutral figure, chairing a government of equal and dispassionate minds, and contemplative scholars.

   It is a freaking war out here, and the imagined consensus you seek is years in the future, if ever it is to be re-discovered.

    This false consensus has gotten us only the crucifixion of Van Jones, and a racist gold-shilling buffoon speaking from the Lincoln Memorial on the 47th Anniversary of Dr. King’s speech, and now it has gotten us Shirley Sherrod. And your answer is to note a “disservice” and an “injustice.”

    Sir, get a copy of the Michael Douglas movie “The American President.” When you get to the line where he says “I was so busy keeping my job, I forgot to do my job” — hit the rewind button.

    Twenty times.


Update: Shirley Sherrod’s speech is an extraordinary American document from  an extraordinary American.  Read the full text here.

Correction:  Although O’Reilly and Hannity convicted Sherrod of her non-existent crime on Monday night, and much of Fox’s coverage on Tuesday morning did the same thing, beginning with Fox & Friends, the network also aired a reported piece on  Tuesday morning by James Rosen which included  Sherrod’s version of the story, as well as the exculpatory part of Sherrod’s speech which had already run on another network.  Rosen said that part of the speech  “appeared to corroborate her claim that she was trying to unite her audience in racial tolerance.” 

FCP regrets the omission.



Visit for breaking news, world news, and news about the economy





Does anyone at The Times own a Television Set?

 Above the Fold

L’Affaire Sherrod

    A completely discredited right-wing blogger posts an edited video which seems to convict a black Agriculture department official of racism.  Fox News runs the distorted clip continuously on all of its shows Monday.  Before giving Shirley Sherrod a chance to tell her side of the story, the Agriculture department demands and receives the resignation of the head of its rural development office in Georgia.

    Sherrod said the final call came from Cheryl Cook, an undersecretary at the Department of Agriculture.  White House officials, she said, told her to pull her car off the road and offer her resignation – because the controversy was “going to be on Glenn Beck tonight.”

    No one with any sense would credit anything posted by the blogger in question, Andrew Breitbart, after multiple investigations have revealed that the ACORN videos he posted last year were heavily edited and completely misleading. 

    The fact that the Obama Administration jumped to fire its own official on the basis of evidence provided by Breitbart and exploited by Fox is as shameful as it is inexplicable.

   Wednesday afternoon, White House press secretary Robert Gibbs apologized to Sherrod:

   “Without a doubt, Miss Sherrod is owed an apology,” Gibbs said at his afternoon briefing. “I would do so on behalf of this administration.”

[Second Update: an hour after Politico reported that apology, Times White House Correspondent Sheryl Gay Stolberg hadn’t bothered to add that to her story either.  Third Update: by 4:15 PM, it was finally in her story.]

    In the edited version of the video, Sherrod appeared to say that she had not given her full support to a farmer facing foreclosure because he was white.  What Breitbart left out were the facts that 1) this took place twenty-five years ago and 2) the full video makes it clear that after struggling with herself, Sherrod realized that the white farmer deserved just as much help as the black farmer.

    By mid-day yesterday, Breitbart’s allegation had been completely discredited by CNN, after the white farmer in question, Roger Spooner, and his wife, Eloise, said that it was only because of Sherrod’s intervention that they had been able to hold on to their farm a quarter century ago.

    Breitbart, the idiot right-wing blogger, responded to the CNN interview by attacking John King for accepting the farmer’s “purported story” and questioning whether Mrs. Spooner was really Mr. Spooners wife.

    All this was the subject of one of the most incompetent stories FCP has ever read in The New York Times.  Written by Sarah Wheaton many hours after the farmer had appeared on television, it should have led with the farmer’s repudiation of the allegation of racism.

    Instead, it never reported anything about what the farmer had said on television.  Inexplicably, the story led this way: “The president of the National Association for the Advancement of Colored People apologized Tuesday to a black civil servant whose ouster the civil rights organization had originally cheered.”

    It is true, of course, that the N.A.A.C.P. behaved as badly as the Obama administration by excoriating Sherrod before it had investigated the allegation against her.  But it is also true that by far the most important news of the day was the fact that the farmer Sherrod had supposedly discriminated against was now describing her as a hero.

    Wheaton also identified Andrew Breitbart as “a conservative blogger known for promoting videos that emerged last year and ultimately brought down ACORN, the community organizing group” – without mentioning that those videos had been completely discredited after it was revealed how Breitbart had edited them.

    The person who owned the story last night was Rachel Maddow, who exposed Breitbart’s fraud, interviewed an embarrassed Benjamin T. Jealous, the head of the N.A.A.C.P.–and put the blame for the whole catastrophe squarely were it belonged:

    This is what Fox News does, this is how they are different from other news organizations.  This is why the White House argued months ago that Fox should be treated as a media organization but not as a normal news organization, because they don’t treat news the way a normal news organization treats news. Just like the fake ACORN controversy, Fox News knows that it has a role in this dance….

    Fox does what Fox does, that is dog bites man, that is not interesting. What is interesting about this story is that the Obama administration inexplicably keeps falling for it…

    Dear White House, dear administration: believing conservative spin about what’s so wrong with you and then giving into that spin is not an effective defense against that spin. Just buying it and apologizing for it, and doing whatever they want you to do doesn’t make the problem of them lying about you go away. In fact, it makes it worse…

    The huge tide of negative publicity that followed these video tapes and the coverage they got on Fox wall-to-wall was a dishonest political stunt that bears no resemblance to journalism and no resemblance to the actual facts of what happened. But it worked. Means be damned, in the end it worked.

    Partly because of Maddow’s show, by the middle of last night the White House had realized how badly it had behaved, and just after 2 A.M. Agriculture Secretary Tom Vilsack issued a statement saying he was reconsidering Sherrod’s firing.   On the morning chat shows, Sherrod said she wasn’t sure if she would take her job back if it were offered to her.

    Vilsack’s statment was reported in an e-mail alert from Politico’s Mike Allen at 7:03 this morning:

    BULLETIN – Yielding to a late-night phone call from the White House, Agriculture Secretary Tom Vilsack reversed himself early today and said he will reconsider the abrupt firing of Shirley Sherrod, a Georgia-based Agriculture Department official who was the victim of a media frenzy over comments that turned out to have been distorted by video editing.

[Update: an even earlier alert was sent out by Politico at 4:21 A.M.]

    It was on the Washington Post’s website by 9:07 and the Wall Street Journal’s at 9:18–but as of 11 o’clock this morning, The New York Times had still reported nothing about Vilsack’s reversal.  After multiple e-mails from FCP to Times reporter Wheaton, and Times national editor Rick Berke, inquiring about this omission, the paper’s Washington Bureau finally woke up  at 11:59 A.M., and posted a new lead on Wheaton’s story:

    “The White House intervened late Tuesday night in a racially-tinged dispute that prompted Agriculture Secretary Tom Vilsack to fire a black civil servant, and Mr. Vilsack is now reconsidering his decision.”

    But more than twenty-fours after the farmer had been on CNN to repudiate the central allegation, the Times still failed to include that fact in its updated story.  Wheaton did not respond to an e-mail asking whether she had omitted the farmer’s comments because she didn’t know about them or because she didn’t think they belonged in her story.

    As Kurt from Astoria  pointed out onthe Times website,

    Where in this article does it say that Brietbart [sic] severely edited a video to change a woman’s story from one about overcoming personal prejudice through personal experience, to one that brags about acting in a prejudicial fashion?  You missed the story. It’s not about the NAACP. It’s about Brietbart’s [sic] manipulations.

    And another reader added,

    Poor reporting. You don’t connect the dots between the highly edited video circulated by the teabaggers, the “conclusions” of racism announced by Fox “News”, and Vilsack’s decision to fire Sherrod. This was an orchestrated, racebaiting smear job designed to dupe millions, raise the overall fear and hate quotient, make white people feel victimized and resentful, and destroy a decent person’s life. You don’t report how the farmer in question came out against the Fox story yesterday…

    The article in The Washington Post by Karen Tumulty and Krissah Thompson at least managed to include the essential facts that the Times had omitted – but its lead was just as off-base as the one in the Times:

     A fuzzy video of a racially themed speech that prompted the ouster this week of an Agriculture Department official has opened a new front in the ongoing war between the left and right over which side is at fault for stoking persistent forces of racism in politics.

    What that “fuzzy video” actually proved was that the Obama administration was so intimidated by a disgraced blogger and a completely dishonest television network that it jumped to fire a wholly innocent employee, without bothering to investigate any of the idiotic allegations against her.

    And what the whole mess proved was that Rachel Maddow is frequently more thorough, more intelligent, more sophisticated, and more reliable than all of her competitors in the mainstream media put together.



CORRECTION: It is not true that Fox ran the distorted  Sherrod clip on all of its shows Monday.   The first two references to the Sherrod story on Fox were in the evening, on the Bill O’Reilly and Sean Hannity shows.  By the time they aired, she had resigned.  Both of them did, however, convict her of her alleged crime before they had gotten her side of the story–even though an e-mail from a Fox executive earlier in the day had specifically counselled caution before convicting her on air.

Hannity reported Monday night, “This is a FOX News alert: an Obama administration official resigned just a short time ago after a she was caught on tape appearing to tell an audience that she had used her position to racially discriminate against white farmers.” also reported the story Monday night, saying “The clip adds to the firestorm of debate over the NAACP’s decision to approve a resolution at its convention last week accusing some Tea Party activists of racism – a charge Tea Party leaders deny.”

Tuesday morning on Fox and Friends the story was treated this way:

UNIDENTIFIED FEMALE:  This is outrageous.  I mean, it‘s outrageous.
And perhaps everybody needs a refresher course of what racism looks like.
I mean, that is -
DOOCY:  Exhibit A.
UNIDENTIFIED FEMALE:  Exhibit A - to do it so publicly as though she‘s proud of her actions. 
DOOCY:  Right

At 9 A.M. Tuesday, a reported piece on Fox by James Rosen did include Sherrod’s version of the story, as well as the exculpatory part of Sherrod’s speech which had already run on another network, which Rosen said “appeared to corroborate her claim that she was trying to unite her audience in racial tolerance.”  The same piece said Sherrod would be appearing on Fox 90 minutes later, but that never happened, apparently because Sherrod decided not to do an interview there.

FCP regrets the errror.



Time to Go for the Jugular


 Above the Fold

    I don’t think the losses are going to be bad at all. I think we’re going to shock the heck out of everybody.
                                                                – Vice President Joe Biden, July 18, 2010

     The Act was passed by Democratic votes but it was over the opposition of the Republican leaders. And just to name a few, the following Republican leaders, among many others, voted against the Act: Senators McNary, Vandenberg, Nye and Johnson; now wait, a perfectly beautiful rhythm — Congressmen Martin, Barton and Fish.

                                                               – Franklin Delano Roosevelt, October 28, 1940

     Martin, Barton and Fish became the punchline of FDR’s stump speech in the fall of 1940, when he cruised to victory over Wendell Willkie to win an unprecedented third term as president.  Joseph Martin, Jr., Bruce Barton and Hamilton Fish were intractable Republican obstructionists – just like our own Mitch McConnell, Joe Barton and John Boehner.  If Joe Biden’s predication is going to come true, Barack Obama needs to find a way to sound a lot more like FDR.

    In fact there are signs that the inspirational Obama of the 2008 campaign is finally stirring again. Earlier this month, he did take a page from FDR’s speech book – although Obama’s version  didn’t quite match the punch of Roosevelt’s: “Barton and Boehner and Blunt,” said the president, including Congressman Roy Blunt, the Republican Senate candidate in Missouri. “Sometimes I wonder if that ‘no’ button is just stuck in Congress so they can’t do what’s right for the American people.”  And yesterday he gave an effective speech in the Rose Garden, attacking Republicans for repeatedly blocking an extension of unemployment benefits.  That battle was finally won Tuesday afternoon – right after Carte Goodwin was sworn in as the new Democratic senator from West Virginia, giving the Demcorats the 60 votes they needed to end a Republican filibuster.

    The unchanging unemployment number is the big gun pointed at the head of every Democrat this fall, and the still-sluggish economy is what Republican candidates will use to continuously beat up on their opponents. 

    The blatant embrace of BP by the Republicans – Barton was “embarrassed” by the $20 billion squeezed out of the oil giant by the president – should give the Democrats an opening, as well as the broader Republican promise to repeal financial reform, since it’s so unfair to beat up on the industry that drove the company’s economy off a cliff to begin with.  Barton’s gaffe (and the Republicans who echoed him) is the subject of an effective web ad quickly produced by the Democratic National Committee.

    But Democratic spokesmen will have to be much more convincing than Rahm Emanuel was during an appearance on the NewsHour, where here he got bogged down bragging about the 50 workers whose employment was made possible by a federal grant to a Michigan company that will make alternative batteries for trucks.  And White House spokesman Robert Gibbs wasted several news cycles by acknowledging the obvious – that it is possible that the Republicans will retake the House in the fall.  Clearly, Joe Biden had learned from Gibbs’s mistake before he made his Sunday chat show appearance a couple of days ago.

    The problem the Democrats face is the same one they’ve faced in almost every election cycle in the last 40 years – except for 2008.  Most of the visible energy (which the media is obsessed with) is once again coming from the right, this time from the multiple organizations making up the Tea Party movement.  

    While liberals are understandably wringing their hands over various Obama disappointments – the absence of a public option in health care reform, the idiotic surge in Afghanistan, and the continuation of several of the Bush administration’s more heinous anti-terrorist policies – they tend to forget one essential fact: most of us are not likely to see a more liberal president or a more progressive Congress in our own lifetimes.

    It will be catastrophic for the country if the Republicans re-take either chamber in Washington.  And, despite everything you may have read to the contrary, the odds are still against that happening. For example, a Wall Street Journal piece this week trumpeted the fact that “Democrats for the first time are acknowledging that Republicans could retake the Senate this November.”   But then it went on to describe all the reasons that outcome is unlikely, including the fact that Republicans would have to prevail in California, Wisconsin and Washington to win control of the upper house.

    The key factor for Democrats will be the willingness of all the under-30 voters who voted for Obama two years ago to make the enormous effort of voting for progressives for two election cycles in a row.  To try to make that happen, the Democratic National Committee is spending $50 million to go after those newer voters.  “Much about its ‘Vote 2010’ effort has that way-back feel of two years ago,” The Washington Post reported. “Legions of canvassers going door-to-door, a stream of inspirational videos, an e-mail list of more than 13 million, and ads on Web sites including,, and DailyCandy.”

    There will also be a massive new program to register college students, many of whom voted for the first time for Obama when they were still in high school.

    MSNBC’s political experts listed these additional reasons for Democratic optimism:

*  Unlike 1994, the Republican Party has a favorable/unfavorable score that’s no better (and sometimes even worse) than the Democrats.

* The GOP isn’t running on new ideas – or any ideas really, except for deficit reduction, which they say they will achieve through more tax cuts!

* The National Republican Congressional Committee has a huge financial disadvantage compared with the Democratic Congressional Campaign Committee.

* Winning 39 seats is a very tall order. When Democrats won back the House in 2006, during the height of violence in Iraq and after Hurricane Katrina – they picked up 30 House seats. The GOP will need almost 10 more than that.

    And then there are those special gifts to the Democrats from the Tea Party, like wacko Sharron Angle in Nevada and Rand Paul in Kentucky, both of whom have sharply improved the chances of the Democrats in those races.

    But in order to convince voters how disastrous it would be to return power to those who “drove us into the ditch” in the first place, the Democrats will have to sound more like FDR and less like Jimmy Carter

    Republicans go for the jugular all the time, using lies ranging from Democratic plans for “death panels” to Obama’s desire to confiscate guns across the nation. 

    Now the Democrats must go for the jugular – and all they need to do is to tell the truth.

Winners & Sinners



Winners:   Neal Desai, Andre Pineda, Majken Runquist, Mark Fusunyan, Katy Glenn, Gabrielle Gould, Michelle Katz, Henry Lichtblau, Maggie Morgan, Sophia Wen and Sandy Wong, for authoring the most important journalistic study of the decade  for Harvard’s Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy.  These Harvard students demonstrated that from 1930 to 2004, the leading American newspapers which had written about waterboarding “almost uniformly called the practice torture or implied that it was torture…By contrast, from 2002-2008, the studied newspapers almost never referred to waterbaording as torture.  The New York Times called waterboarding torture or implied that it was torture in just 2 of 143 [news] articles.  The Los Angeles Times did so in 4.8 percent of articles…The Wall Street Journal characterized the practice as torture in just 1 of 63 articles…USA Today never called waterboarding torture or implied it was torture.”

    What was the only significant difference between the period before 2004 and after 2004?   In the earlier period, none of the countries torturing people this way was the United States.

    Responding to the study’s criticism,

Sinner Bill Keller clearly implied  that the failure of the Times to call torture by its proper name was a result of the assertions of  “senior officials of the Bush administration,” that waterboarding did not constitute torture. 

    Then the executive editor of the Times displayed a complete misunderstanding of what his newspaper had actually done:  “When using a word amounts to taking sides in a political dispute, our general practice is to supply the readers with the information to decide for themselves,” Mr. Keller wrote. “Thus we describe the practice vividly, and we point out that it is denounced by international covenants and human rights advocates as a form of torture. Nobody reading the Times’s coverage could be ignorant of the extent of the practice (much of that from information we broke) or mistake it for something benign (we usually use the word ‘brutal.’)”

    What Keller neglected to point out is, not “using a word” also “amounts to taking sides in a political dispute”–and the only reason the Times changed a seventy-year old practice of accurately describing waterboarding as the torture which it is, was the stream of lies coming from George Bush and his aides on this subject.

   The Times standards editor, Phil Corbett, wrote, “In general, when writing about disputed, contentious and politically loaded topics, we try to be precise, accurate and as neutral as possible; factual descriptions are often better than shorthand labels”–and that, of course,  is exactly what the newspaper failed to do.  The only precise and accurate term for waterboarding is torture.   The only reason the Bush administration perpetuated the lie that it wasn’t was its eagerness to avoid prosecution for engaging in a practice which is a war crime.   And by fulsomely accomodating the administration’s lie, the Times made a significant contribution to the success of that strategy.

   In a particularly pathetic column last year,  former Times public editor Clark Hoyt endorsed the decision of the news department to parrot the Bush administration’s lies.

   The only part of the Times which retained its honor on this subject was the editorial page, which routinely calls waterboarding torture–without ever putting the word inside quotation marks.

    As the great Scott Horton pointed out a couple of years ago,

As I discovered in studying the paper’s reporting over a period of year, when a neighbor plays his stereo too loudly in the apartment next door, that is “torture.” But when a man is stripped of his clothing, chained to the floor in a short-shackle position, subjected to sleep deprivation and alternating cold and heat, and left to writhe in his own feces and urine—that, in the world of the Times, is just an “enhanced interrogation technique.”

Winner: Rick Anderson, for a brilliant 4,000 word investigative piece
 in the Seattle Weekly about the multiple (and often illegal) efforts of a wide variety of government agencies to place spies among protesters all across America.

Sinner: Washington Post editorial page editor Fred Hiatt, for printing yet another fact-free op-ed piece, this one by Mitt Romney, explaining the “reasons” why President Obama’s new START Treaty with Russia “could be his worst foreign policy mistake yet.”   The column was so full of misleading statements and outright falsehoods that

Winner  Dick Lugar, the ranking Republican on the Senate Foreign Relations Committee, took the highly unusual step of issuing a point-by-point rebuttal of Romney’s drivel.  Excerpts:

*   Governor Mitt Romney’s hyperbolic attack on the New START Treaty in the July 6 edition of The Washington Post repeats discredited objections and appears unaware of arms control history and context.

* He cites non-binding preambular language that requires no restriction on missile defense and cannot be used to enforce an obligation under the Treaty. He also complains about a prohibition on converting ICBM silos to missile defense purposes, but fails to acknowledge that such a conversion is not part of our plans. Lt. General Patrick O’Reilly, Director of the Missile Defense Agency, testified that converting silos would be “a major setback to the development of our missile defenses” given the high cost of redesigning existing interceptors and associated systems.

* Governor Romney offers additional treaty misreadings and myths that have been refuted explicitly in Congressional hearings. The Bilateral Consultative Commission has no power to “amend the treaty with specific reference to missile defense,” as he contends. In fact, the Commission cannot change anything in the treaty text or make changes that “affect substantive rights or obligations under this Treaty.”

* Rejecting the Treaty would guarantee that no agreement on tactical nukes would occur. It also would mean giving up our human verification presence in Russia that has contributed greatly to strategic stability under the expired START I Treaty. Having inspectors on the ground in Russia has meant that we have not had to wonder about the make-up of Russian strategic forces. New START would strengthen our non-proliferation diplomacy worldwide, limit potential arms competition, and help us focus our defense resources effectively.

Winners: T. Christian Miller and Daniel Zwerdling  for an in-depth investigation on NPR of the difficulties soldiers have encountered in obtaining proper treatment for traumatic brain injuries.  The story, a joint effort with ProPublica, may have contributed to the decision by Veterans Secretary Eric K. Shinseki
reported by the Times this week
, “that will make it substantially easier for veterans who have been found to have post-traumatic stress disorder to receive disability benefits, a change that could affect hundreds of thousands of veterans from the wars in Iraq, Afghanistan and Vietnam.”

Sinner: Diane Sawyer, for suggesting the most offensive survey on any non-Fox television network in memory:

We want to know what you think: “Should Moslems be allowed to build their mosques in neighborhoods of their chosing?”

Which naturally prompted
Winner Jon Stewart to add

And coming up next, should Puerto Ricans be allowed to lower your property values?
Should the Irish be allowed to vote?  I’m Diane Sawyer, ABC News, we’ll be right back.

Winner: Patrck Arden, for a superb investigation in Next American City magazine of the growing disparities between publicly- and privately financed parks in New York City.
Arden’s bottom line:

Public-private partnerships are widely touted as the new model for cities to build and maintain parkland, but they’re old news in New York. The Central Park Conservancy, founded in 1980, has inspired similar groups in cities from Atlanta to San Francisco. Yet even in a time of leaner government budgets, a cautionary tale can be found in New York’s 36-year experience of putting public parks into private hands. The city says private investment allows it to target limited taxpayer resources to the parks most in need, creating what parks commissioner Adrian Benepe has repeatedly hailed as a “Golden Age for Parks.” But others see a Gilded Age instead, an echo of Conkling’s era in the reign of Mayor Michael Bloomberg, with wide — and growing — disparities between lavish, showplace parks for the haves and cast-off parcels for the have-nots. For every Madison Square, Bryant Park or High Line, there are hundreds of parks that depend solely on the city, and many suffer from scandalous neglect.

Sinner: CNN, for bowing to another outrageous right-wing campaign to fire its Middle East editor, Octavia Nasr, after she posted a note on Twitter expressing admiration for Lebanon’s Grand Ayatollah Mohammed Hussein Fadlalla.  As Nasr subsequently explained on her own blog,

It was an error of judgment for me to write such a simplistic comment and I’m sorry because it conveyed that I supported Fadlallah’s life’s work. That’s not the case at all.

Here’s what I should have conveyed more fully:

I used the words “respect” and “sad” because to me as a Middle Eastern woman, Fadlallah took a contrarian and pioneering stand among Shia clerics on woman’s rights. He called for the abolition of the tribal system of “honor killing.” He called the practice primitive and non-productive. He warned Muslim men that abuse of women was against Islam…

The far greater error in judgement:  CNN’s decision to fire her.




Hastings v. the MSM

    Above the Fold

    Was Michael Hastings’ superb piece about General Stanley McChrystal an indictment of the way the mainstream media had covered the general before that?

    This could only be treated as a serious question by the many sages living inside the beltway.  To every serious person living everywhere else, the answer was stunningly obvious: Hastings hadn’t indicted his MSM colleagues–he had humiliated them.

    As FCP first pointed out last October, virtually every profile of McChrystal had either sharply downplayed the defects in his CV or ignored them altogether, including the general’s central role in the cover up of the killing of former football star Pat Tillman by friendly fire.

    Asked about this by the Senate Armed Services Committee, McChrystal said that those involved with the Tillman cover-up “just didn’t line things up right,” adding that “it was not intentional…I didn’t see any activities by anyone to deceive.” 

    Pat Tillman’s father violently disagreed:

    The Army reported that information ‘was slow to make it back to the United States.’ To the contrary, the information was sent almost immediately, but there was one set of ‘facts’ for the military and another for my family. As to the military’s claim that it kept the family informed, I was briefed three times with a sales pitch of made-up “facts” and assurances of investigative integrity. With respect to the Army’s reference to ‘mistakes in reporting the circumstances of [my son’s] death’: those ‘mistakes’ were deliberate, calculated, ordered (repeatedly) and disgraceful – conduct well beneath the standard to which every soldier in the field is held.  I have absolute respect and admiration for Army Rangers acting as such. As to their superior officers, the West Point-Army honor code is: ‘I will not lie, cheat, or steal, nor tolerate those that do.’ They should reissue the booklet.

    Then there was the problem of the involvement of McChrystal’s troops in torture on a base outside Baghdad, which was festooned with signs reading  reading “NO BLOOD, NO FOUL,” which the Times reported were supposed to mean, “If you don’t make them bleed, they can’t prosecute for it”–and where officers routinely wore no nameplates, just in case some over-zealous prosecutor tried to identify them later on.

    But when McChrystal was chosen to be the new commander in Afghanistan, the Times ran a worshipful profile of him, describing the Tillman incident as “one blot on his otherwise impressive military record”–and then made no mention at all of the involvement of McChrystal’s men in torture.

    On the other hand, it did quote a retired general who said that the new commander was “lanky, smart, tough, a sneaky stealth soldier” who has “all the Special Ops attributes, plus an intellect.”

    Subsequently, the normally excellent Dexter Filkins did another puff piece  about the general in The New York Times Magazine, in which he so sharply downplayed the Tillman incident and the involvement of the general’s troops in torture that FCP wrote him a lengthy e-mail querying him about all the things he had left out of his article to make the General look better.

    Filkins never replied.

    And just two weeks after that, David Martin did a 12 minute and 43 second profile of the general for 60 Minutes, which did not include a single sentence of criticism–much less a mention of Tillman or torture.  Martin did, however, make these hard-hitting observations:

* In another life he could have been a monk.

* It’s hard to keep pace with McChrystal as he races through his marathon days.

* He is perhaps this country’s most battle-hardened general and a one-of-a-kind commander.

    The problem is that nearly all of these pieces are written by reporters on the Pentagon beat, who know from experience that anything resembling a tough article can make it a great deal more difficult for them to do their job in the future, if their Pentagon sources decide to stop talking to them.

    David Martin is a parody of this problem. According to his official CBS biography, Martin has been covering “defense and intelligence matters” continuously for thirty-three years–first for Newsweek and then, for the last twenty-seven years, for CBS News.

    Is it possible for a reporter on the same beat for more than three decades to remain tough or even objective about the people he is supposed to be covering?

    No, it is not.

    But the mindset of Martin and his fellow Washington reporters was captured perfectly by the truly outlandish comments of his CBS colleague, Lara Logan, and Howard Kurtz, on CNN’s Reliable Sources last Sunday.

    First Kurtz peppered Michael Hastings with brilliant queries like this one:

   “When you are there that much, you don’t think it’s likely that McChrystal and his team assume that some of their joking, that some of their banter would be treated by you as off the record?”

    To which Hastings quite logically replied,

   “It’s not much of a mystery.  If someone tells you something is off the record, I don’t print it.  If they don’t tell me something is on  the record, then it’s fair game.”   

    Hastings added that McChrystal had been “the subject of a series of glowing profiles… And that was a game that General McChrystal’s team played very well, that if you write us a good story, we’ll give you good access.”

    Then Kurtz sat down with Lara Logan to explain how real Washington reporters conduct their craft:

Kurtz: When you are out with the troops and you’re living together and sleeping together, is there an unspoken agreement –

Logan: Absolutely.

Kurtz: – that you’re not going to embarrass them by reporting insults and banter?

Logan: Yes.

    Logan then proceeded to say that she was shocked–shocked!–that Hastings had engaged in the most fundamental part of a reporter’s craft: trying to ingratiate himself so that his subject might let his guard down and actually say something interesting or newsworthy:

    And what I find is the most telling thing about what Michael Hastings said in your interview is that he talked about his manner as pretending to build an illusion of trust and, you know, he’s laid out there what his game is. That is exactly the kind of damaging type of attitude that makes it difficult for reporters who are genuine about what they do.

    That may be the most idiotic comment about journalism FCP has ever heard. Matt Taibbi felt exactly the same way: read his tirade against Logan and Kurtz here.

    Kurtz, of course, has for many years been the most corrupt reporter in Washginton, covering the press for The Washington Post, and simultaneously collecting a hefty paycheck from Time-Warner, the owner of a large chunk of his beat.  As FCP has asked many times before, would The Washington Post allow its Detroit correspondent to be a paid employee of General Motors?

    No, it would not.

    Then there was Martha Raddatz, the pentagon flak who masquerades as a Washington reporter for ABC, who, on the same night the Hastings story broke, composed yet another deep, wet kiss for McChrystal to run on World News.  “Few journalists have watched General McChrystal as closely as you,” Diane Sawyer gushed to Raddatz.

   ““If there is one word used most often to describe General McChrystal it is ‘discipline,’” Raddatz said in her piece.  “So it is baffling that he and his top aides would be so open with Rolling Stone reporter Michael Hastings.” 

 Martha Raddatz offers yet another puff piece of the general 

     Of course it isn’t baffling at all–and it is the one thing about the mainstream media for which Hastings should be genuinely grateful.  It was precisely because the General had successfully seduced everyone from Dexter Filkins to David Martin that it never occurred to him that a reporter might exist who would approach his record differently.

    That’s why it was so easy for Hastings to get him and his aides to say so many indiscreet things about their bosses and their colleagues.

    The great David Brooks predictably longed for the good old days before Watergate, when there was a wonderful “culture of reticence”:

    What mattered most was whether people could overcome their flaws and do their duty as soldiers, politicians and public servants. Reporters suppressed private information and reported mostly — and maybe too gently — on public duties.

    But now we have what Brooks identified as “the culture of exposure”:

    By putting the kvetching in the magazine, the reporter essentially took run-of-the-mill complaining and turned it into a direct challenge to presidential authority. He took a successful general and made it impossible for President Obama to retain him. The reticent ethos had its flaws. But the exposure ethos, with its relentless emphasis on destroying privacy and exposing impurities, has chased good people from public life, undermined public faith in institutions and elevated the trivial over the important.

    This, of course, is absolute horseshit. Brooks is conflating the media’s unfortunate obsession with the sex lives of public officials (which FCP also abhors) with a series of comments that represent an unmistakable challenge to civilian control of the military.  So while it is true that there is no hard evidence that all of our best presidents never cheated on their wives, it also true that our democracy depends on the willingness of every president to fire every general who makes the kind of incendiary remarks that McChrystal made.

    Finally, we come to Michael O’Hanlon, the most reliable cheerleader for war in all of the Nation’s Capital–and, together with the president of Afghanistan, and his distinguished brother, one of only three public figures who argued fiercely for keeping McChrystal in his job after his obvious insubordination.

    Writing in the Washington Post, O’Hanlon cleverly recited all of America’s recent failures  in Afghanistan–and then used them, abra kadabra, to show that we’re really winning there!

    This column reinforced O’Hanlon’s claim to becoming the modern version of Jack Crabb, the Indian scout played by Dustin Hoffman in Little Big Man, Arthur Penn’s iconic anti-war movie of 1970.

    Crabb is determined to see General George Armstrong Custer massacred by the Indians.   So when the general idiotically asks for Crabb’s advice about whether to advance into the gigantic trap the Sioux and the Cheyenne have set for him, Crabb famously advises,

    “You go down there, General!”   

    Then Custer, his two brothers, a nephew and 264 others were massacred by the Indians.

    All those still following O’Hanlon’s advice are guaranteed a comparable outcome.



   Once again, we leave the last word to Jon Stewart, America’s premier press critic: 

The Daily Show With Jon Stewart Mon - Thurs 11p / 10c
McChrystal’s Balls - Honorable Discharge
Daily Show Full Episodes Political Humor Tea Party

Tom Wallace is Bullish on the Magazine Business

Above the Fold

The next twenty-four months could be the most exciting time in the history of the magazine business.”
                                          –Tom Wallace, Editorial Director, Condé Nast Publications

    FCP sat down for lunch with Tom Wallace this week in the Frank Gehry-designed cafeteria at 4 Times Square, and found himself across from the most upbeat media executive FCP has met in several years.

    The immediate cause for Wallace’s fervor is the new version of Wired magazine. Introduced last month for the iPad, the June issue sold a remarkable 90,000 copies through iTunes, for $4.99 a copy.  With a 70/30 revenue split with Itunes, that meant an immediate jump in circulation revenue for Condé Nast of $314,370.

    And because Condé Nast convinced the Audit Bureau of Circulation to certify its new electronic sales to count the same as its newsstand sales, the new version has more than doubled its newsstand sales overnight–if that electronic sales number holds up.  (Perhaps to help the momentum, the July issue–pictured above–has just gone on sale  for only $3.99.  A CN spokeswoman said “the pricing will continue to evolve and change.”)

    Wallace is hopeful that electronic sales will continue to rise, partly because, while there were two million iPad owners in June, Apple is forecasting there will be ten million by January 1–and some analysts are expecting a total of 60 million tablets from all manufacturers in consumers’ hands by 2015.

    Since there was no discernible decline in Wired’s traditional newsstand sales of roughly 80,000 last month, Wallace believes that virtually all of the iTunes sales were to new customers.  “The cannibalization–if there is any–is not evident,” he said.

    The new version was made possible by a collaboration between Condé Nast and Adobe.  Wired was chosen as the first to use an Adobe platform, partly because its headquarters is two blocks from Adobe’s in California.  “The Adobe people are nice guys, and they’re sensitive to how we work,” said Wallace.  “A couple of their engineers moved into the Wired editorial offices and studied how we make magazines.”

    The Adobe engineers assumed that their main contact would be with the editorial side of the magazine, but Wallace “made it clear from the outset that we wanted this medium to be as friendly and as productive for our advertizing partners as it was for us editorially”–because 80 percent of CN’s revenues are from ads.

    In the new Wired, clicking on an ad leads you to the advertiser’s website–and can also yield the same kind of video or slideshow available on the editorial pages.  Equally exciting for the advertiser: very early data suggests users spend 140 minutes with Wired on an iPad–versus 90 minutes for the printed versions.

    The Adobe platform makes 360-degree imagery possible, so you can take 60 pictures of a single object and view all of them.  And it’s a big step up from the Apple application Condé Nast is using to sell Vanity Fair and GQ on iTunes–both of which have done absolutely nothing to capture the consumer’s imagination.

    Typical iTunes reviews:

    “I love Vanity Fair but this interface is flawed, unintuitive and poorly thought out.”

    “I bought GQ thinking was like the Wired appl, which is great, and this is nothing close.  The layout is just like the paper magazine but in a pdf-like form.  It’s slow!”

    Next up on the Adobe platform: The New Yorker, sometime this fall.

    “We’re feeling good about the future of publishing,” said Wallace, who dealt with the impact of the recession last year by folding Portfolio in April and Gourmet in October.  “The September 2010 issue of Glamour is the largest in twenty-five years, Vogue is up a hundred pages in September from last year, and Vanity Fair is up almost a hundred pages.”

    “The question in everyone’s mind with the economic downturn is how much of this is cyclical, and how much of it is some kind of long-term shift in the media business.  I can’t pretend to know the answer; but in this year so far a fair portion is already showing itself to be merely cyclical.  But we’re not back to the height of 2007.”

    Meanwhile, last week Sports Illustrated released its own highly-hyped iPad app.
Its first issue (also at $4.99) includes a slideshow of photos from the Los Angeles Lakers championship celebration, as well as an eight-minute documentary about a high school baseball team from Macon, Ill.  A single click in many places opens up all of a player’s stats–but only when you have an Internet connection.  Unlike Wired, SI can only be read with wi-fi–partly to reduce the amount of space it takes up on your iPad.

    But while all the big news for the future is digital, last week Rolling Stone proved you can still make big money in the magazine business the old-fashioned way–with a single, blockbuster story.  Michael Hastings’ profile of runaway General Stanley McChrystal  instantly made the venerable magazine the hottest thing on newsstands everywhere.  Even though Rolling Stone almost immediately made the story available online–after Time magazine and Politico had briefly stolen it for their websites–an RS spokesperson told WWD that the new issue had already sold “at least five times the number we normally sell on newsstand, and that’s a conservative estimate.”

    And with average single-copy sales of 104,855, that would mean a whopping 400,000 copy bonus for Jann Wenner from the current double issue–which will be on newsstands for a full month.






The President and his General.

 Above the Fold

Update: Wednesday, 3:30 P.M.:   The president took the necessary step of accepting General McChrystal’s resignation this afternoon, and he did so for exactly the right reason:

    The conduct represented in the recently published article does not meet the standard that should be set by a commanding general.  It undermines the civilian control of the military that is at the core of our democratic system.  And it erodes the trust that’s necessary for our team to work together to achieve our objectives in Afghanistan.

    Go here to read the full text of the President’s remarks this afternoon.

    For the best explanation of why this had to happen, see the great Bob Dallek on the op-ed page of today’s Times  

    For the dumbest of all on-air commentaries last night, see George Stephanopoulos on ABC’s  World News, as he blithely ignores all of the essential constitutional issues and declares, “if the president fires McChrystal, he risks looking thin-skinned and petulant.”

    Equally bad: Martha Raddatz’s wet-kiss profile of the general on the same broadcast–exactly the kind of coverage which allowed McChrystal to be repeatedly promoted, long after he should have been fired–first for tolerating torture by his troops, and then for being at the heart of the cover-up of the killing of Pat Tillman by friendly fire.


From Tuesday….

    The early headlines about Michael Hastings’s superb piece in Rolling Stone  are all about the outright insubordination of General Stanley McChrystal and his staff, who openly belittled the president, the vice president, the American ambassador in Afghanistan, and the president’s special envoy to the region, Dick Holbrooke, during the month they spent in the company of the Rolling Stone reporter.  

    After the details from “The Runaway General” lit up the blogosphere this morning, White House press secretary Robert Gibbs pointedly declined to say that McChrystal is safe in his post.  If Barack Obama genuinely believes in one of the central tenets of American democracy–civilian control of the military–he will fire McChrystal when he shows up at the White House tomorrow to explain himself.

    Here are some of the things McChrystal and his entourage told the Rolling Stone reporter about their civilian bosses and colleagues:

* When he first met Obama, McChrystal thought “he looked ‘uncomfortable and intimidated’ by the roomful of military brass,” and when he met him a second time, a McChrystal aide said the general was again disappointed because “Obama clearly didn’t know anything about him.”

* As he was about to deliver a speech at a French military academy, McChrystal and his staff joked about how he might deflect a question about the vice president: “Are you asking about Vice President Biden?” McChrystal says with a laugh. “Who’s that?”
“Biden?” suggests a top adviser. “Did you say: Bite Me?”

* Like Biden, Karl Eikenberry, the American ambassador to Afghanistan, wisely opposed McChrystal’s demand for a troop surge.  In a leaked telegram to Washington, Eikenberry dismissed Afghanistan president Hamid Karzai as “not an adequate strategic partner,” and warned, “We will become more deeply engaged here with no way to extricate ourselves.”  McChrystal told Rolling Stone he felt “betrayed” by the leak, and added, “Here’s one that covers his flank for the history books. Now if we fail, they can say, ‘I told you so.’ “

* A McChrystal aide called national security advisor Jim Jones “a clown” who remains “stuck in 1985.”

* McChrystal cringed upon receiving another e-mail from Dick Holbrooke, and another military aide quipped, “Make sure you don’t get any of that on your leg.”

    Hastings does a fine job of capturing the general’s aura in just a few sentences:

    His slate-blue eyes have the unsettling ability to drill down when they lock on you. If you’ve fucked up or disappointed him, they can destroy your soul without the need for him to raise his voice.
    “I’d rather have my ass kicked by a roomful of people than go out to this dinner,” McChrystal says.
    He pauses a beat.
    “Unfortunately,” he adds, “no one in this room could do it.”

    And this is how he describes McChrystal’s entourage:

    The general’s staff is a handpicked collection of killers, spies, geniuses, patriots, political operators and outright maniacs. There’s a former head of British Special Forces, two Navy Seals, an Afghan Special Forces commando, a lawyer, two fighter pilots and at least two dozen combat veterans and counterinsurgency experts. They jokingly refer to themselves as Team America, taking the name from the South Park-esque sendup of military cluelessness, and they pride themselves on their can-do attitude and their disdain for authority.

    Hastings made a  chilling discovery in the archives of a literary magazine at West Point to which McChrystal was a regular contributor.  In a story by the young cadet called  Brinkman’s Note “the unnamed narrator appears to be trying to stop a plot to assassinate the president. It turns out, however, that the narrator himself is the assassin, and he’s able to infiltrate the White House: ‘The President strode in smiling. From the right coat pocket of the raincoat I carried, I slowly drew forth my 32-caliber pistol. In Brinkman’s failure, I had succeeded.’”

    The immediate question today is how McChrystal and his staff could have been so dumb as to be so un-guarded in front of a reporter.   The most Machiavellian explanation is that the general already realizes his mission is doomed, and therefore wants to be fired so that he can go home.

       “It’s not going to look like a win, smell like a win or taste like a win,” Maj. Gen. Bill Mayville, who serves as chief of operations for McChrystal,  told the Rolling Stone reporter. “This is going to end in an argument.”

    But the guess here is that McChrystal is so used to seducing reporters he never imagined that one might finally come along and tell the truth about him.   In sharp contrast with Dexter Filkins’ squishy-soft profile  of the general in The New York Times Magazine last fall, Michael Hastings does not gloss over any of the details of McChrystal’s central role in the cover-up of Pat Tillman’s death by friendly fire, or the multiple abuses committed by his troops at the “Nama” base outside Afghanistan, where they routinely tortured prisoners, and festooned the base with signs reading “NO BLOOD, NO FOUL,” which Eric Schmitt and Carolyn Marshall reported in 2006 “reflected an adage adopted by Task Force 6-26: ‘If you don’t make them bleed, they can’t prosecute for it.’” (For more on all of this, see FCP’s McChrystal post from last October.)

    NBC’s Jim Miklaszewski and Richard Engel reported today  that McChrystal may actually have been a victim of the volcanic eruption in Iceland.   Hastings told the NBC men he was supposed to spend just two days with the general in Paris, but then he and his entourage got stranded by the volcano, and they ended up spending ten days with the reporter. “As the ash disrupted air travel, Hastings ended up being ‘stuck’ with McChrystal and his team for 10 days in Paris and Berlin. McChrystal had to get to Berlin by bus. Hastings says McChrystal and his aides were drinking on the road trip ‘the whole way.’”

      But the new article’s details about McChrystal’s shortcomings are not the only reason that it is vastly superior to the piece Filkins wrote last fall.  What is most important about the Rolling Stone article is the convincing evidence it presents of the utter hopelessness of the American effort in Afghanistan.

     Hastings writes that McChrystal’s vaunted new counterinsurgency strategy, know as COIN

    calls for sending huge numbers of ground troops to not only destroy the enemy, but to live among the civilian population and slowly rebuild, or build from scratch, another nation’s government – a process that even its staunchest advocates admit requires years, if not decades, to achieve.”

    “The entire COIN strategy is a fraud perpetuated on the American people,” said Douglas Macgregor, a retired colonel and leading critic of counterinsurgency who attended West Point with McChrystal. “The idea that we are going to spend a trillion dollars to reshape the culture of the Islamic world is utter nonsense.”

    Although the White House refused to give the general a vote of confidence today, he did receive enthusiastic support from a handful of Afghan “experts.”  A spokesman for President Hamid Karzai told the Associated Press that the Afghan leader thinks McChrystal “is a person of great integrity” and he hopes Obama will not replace him.  

    Karzai’s deeply corrupt half-brother,  Ahmad Wali Karzai, stongly supported the president’s position.  He said McChrystal “is active. He is honest. He does a good job, a lot of positive things have happened since he has come.”

    And then there was this from Michael O’Hanlon, the senior fellow at Brookings who is one of the most craven and most consistent supporters of America’s permanent war.  McChrystal made a big mistake, O’Hanlon told Politico, “but he is a fantastic general, and not only that but a modest man who is respectful of others…We need him, and Ambassador Eikenberry, for this effort, and I am confident knowing both men well that they can put these issues behind them for the greater good.”

    On the other hand, Joe Scarborough–yes, that Joe Scarborough– said, “This general has to be fired, he has to be gone by the end of the day,  Gates and Petraeus have to come out and fire McChrysta.l”

     Sens. John McCain, Joe Lieberman and Lindsey Graham also failed to support the general.  They called McChrystal’s comments “inappropriate and inconsistent with the traditional relationship between commander-in-chief and the military.  The decision concerning Gen. McChrystal’s future is a decision to be made by the president of the United States,” they said.

    Tomorrow we will learn whether the president has the guts to finally get rid of him.


Gulf Lessons

 Above the Fold

 “I’m ashamed of what happened in the White House yesterday. I think it is a tragedy of the first proportion that a private corporation can be subjected to what I would characterize as a shakedown: in this case, a $20 billion shakedown.”

                                                                             –Congressman Joe Barton, Texas (R)

    Let us now praise Congressman Joe Barton, representative of the 6th District of Texas, and the first Republican with the gumption to declare his supreme devotion to all corporations, foreign and domestic, now doing business in these United States.

    Now it is a fact that big business regularly rents the sentiments of congressional Democrats. But it is also a fact that corporate America owns the Republican party–lock, stock and (oil) barrel.  That was why it was so refreshing to finally hear a Republican publicly declare the love that (normally) dares not speak its name.

    Of course the House Republican leadership was appalled by this dangerous burst of candor, and immediately threatened Barton with the loss of his position as the ranking member on the Energy and Commerce Committee unless he immediately put this corporate cat back  into its bag.

    That was the only reason Barton retracted his remarks in the afternoon, making his previous statement “inoperable,” just the way the Nixon White House regularly did during Watergate, three-and-a-half decades ago.

    Meanwhile, the un-elected Republican establishment left no doubt that Barton’s first statement was the true Republican boilerplate, rather than the retraction that followed.

* Pat Buchanan: “Barton made a very courageous statement in my judgment..To have anyone stand up and even indirectly defend [BP] and say that they were a victim of a shakedown shows some political courage.”

* Laura Ingraham: “I think Joe Barton, before he apologized, had a legitimate point…This administration has taken a very aggressive and strong arm approach to industry across the board.”

* Fox commentator Andrew Napolitano: “That is a classic shakedown. The threat to do something that you do not have the authority to do. ”

* Newt Gingrich: “That a president is directly engaged in extorting money from a company…. What it says to the world is be very careful about investing in the United States because the political class may take the money away from you.”

* The Wall Street Journal editorial page: “Meanwhile, BP’s agreement sets a terrible precedent for the economy and the rule of law, particularly for future industrial accidents or other corporate controversies that capture national outrage. The default position from now on in such cases will be for politicians to demand a similar “trust fund” that politicians or their designees will control.  There was in particular no reason for BP to compound its error and agree to spend another $100 million to compensate the oil workers sidelined by the Administration’s policy choice to impose a drilling moratorium. BP had no liability for these costs, and its concession further separated its compensation from proper legal order.  BP deserves to pay full restitution for the damage it has caused, but it ought to do so via legal means, not under what Texas Republican Joe Barton rightly called the pressure of “a shakedown” yesterday…BP at first sounded arrogant and now is so obsequious it won’t even stand up for its legal rights. “

    In the end, the Journal concluded, “it’s hard to know who is more unlovable, BP or its Washington expropriators.”

    This wonderfully rational notion from Gingrich–that unless the Obama administration stops beating up on the big corporations, they will take all of their marbles away and simply abandon the biggest economy of the world–is exactly what you would expect from the idiot talking heads like Gingrich whom Fox News (and too often, Meet the Press) are so addicted to.

    On the other hand, one doesn’t expect this idea to be embraced by the chief Washington correspondent of the The New York Times.  The week the Obama administration finally responded to the Gulf crisis with an action which was dramatic, substantial, and genuinely great–forcing BP to guarantee that it would pay at least $20 billion to the victims of this catastrophe–Timesman David Sanger offered the very worst kind of  “on the one hand, on the other hand news analysis” –a piece that inexplicably led the newspaper.

    According to Sanger, Barton’s farcical apology (his first one) had given “voice to an alternative narrative, a bubbling certainty in corporate suites that Mr. Obama, whenever faced with crisis that involves private-sector players, reveals himself to be viscerally antibusiness.”  Sanger then followed up with a quote from a former Clinton official about how Obama risked losing the big companies he needed to revive the economy.  This made the “alternative narrative” sound like a serious idea–instead of right-wing Republican claptrap coming mostly from the likes of Gingrich and Ingraham.

    Although Sanger never quoted Gingrich in his story,  the Times reporter ended by echoing him, with this ludicrous conclusion: Obama “will have to avoid painting with such a broad brush that foreign and domestic investors come to view the United States as a too risky place to do business, a country where big mistakes can lead to vilification and, perhaps, bankruptcy.”

    WHEN TEXANS LIKE JOE BARTON DISTINGUISH THEMSELVES BY APOLOGIZING  to a foreign oil company which has just caused the greatest domestic environmental catastrophe of the 21st Century, FCP immediately asks: “What would Molly Ivins say?”–if only she were still with us to comment on the Congressman’s shenanigans.

    Fortunately, Ivins’ clips tell us exactly how she viewed the great Congressman from the 6th District.  Three and a half years ago, Ivins wrote of her delight about the way Congressman Barton was reaching  out to some of his more prosperous constituents:  

    He’s going to spend next weekend aboard a private train with lobbyists who pay $2,000 for the privilege. After a seven-hour run from Fort Worth to San Antonio, there will be cocktails, an evening tour of the Alamo, dinner and breakfast on Sunday.

    The Dallas Morning News reports the invitation reads, “During the ride, we’ll have lots of time to talk, play some Texas Hold ‘Em, and enjoy some great down home Texas food. This is about as good as it gets.”

    It’s the delicatesse of the invite that I appreciate, and I think the price is right, too — only $2K for hours of uninterrupted access to the chairman whose committee has jurisdiction over about half of what Congress does — including oil policy, pro baseball, Medicare and environmental regulation.”

    The year before that, Ivins applauded a

no-cost sweetener to encourage oil and gas companies to drill in the Gulf of Mexico – and who needs more encouragement these days than the oil companies? The poor things are making hardly any money at all. Just have the federal government waive the royalty rights for drilling in the publicly owned waters. Turns out this waiver will cost the government at least $7 billion over the next five years.” 

    And who was the prime mover behind this great good government move: Joe Barton, naturellement.

    Ivins wrote,

    I roared with laughter upon reading that Texas Rep. Joe Barton had assured his colleagues the provision of energy bill was “so non-controversial” that senior House and Senate negotiators had not even discussed it. That’s one of the oldest ploys in the Texas handbook of sneaky tricks and has been successfully used to pass many a sweet deal for the oil industry.

   “The big lie about this whole program is that it doesn’t cost anything,” Massachusetts Rep. Edward Markey told The New York Times. “Taxpayers are being asked to provide huge subsidies to oil companies to produce oil – it’s like subsidizing a fish to swim.”

    All of which reminds us of one more sorry fact: Ivins was much more reliable about the inner workings of Washington than most of the reporters who live there.


    Fortunately, we still have non-Washington reporter Jon Stewart to sum things up for us:

The Daily Show With Jon Stewart Mon - Thurs 11p / 10c
Day 59 - Judgment Day - The Strife Aquatic
Daily Show Full Episodes Political Humor Tea Party



Above the Fold

     On May 25th John Hofmeister, the former president of Shell Oil, was invited into the New York studio of NBC’s Nightly News to make a striking proposal.  Brian Williams introduced the retired executive’s plan this way: “You’re an advocate of something that has worked in the Arabian Gulf, which is surrounding it with super tanker ships.” 

    Hofmeister replied, “There was an unpublicized spill, in the early ‘90’s in the Arabian gulf, where there was so much oil–far larger than anything we’ve seen in this country–where a fleet of supertankers was put to work with powerful pumps inside these supertankers to both pull in oil, and push it out.   Depending on the need.  You can take these supertankers in formation, take water and oil together off the surface, a million barrels per copy, go unload it in tanks, separate the water and the oil, discharge the water back into the sea.  I think we should be seriously considering some kind of tank formation, with three, four five supertankers, get this oil off the surface, so it doesn’t wash up into the wetlands.”

    It was a striking idea–exactly the kind of bold proposal the White House had failed to come up with, the sort of thing which–if it actually worked–might obliterate the ghost of impotence which so far has shadowed all of the efforts to contain the disastrous spill in the Gulf.

    So it seemed perfectly logical, a couple of days later, when ABC’s Jake Tapper included the tanker issue in his question to the president at his White House press conference:

    “You say that everything that could be done is being done, but there are those in the region and those industry experts who say that’s not true….There are industry experts who say that they’re surprised that tankers haven’t been sent out there to vacuum, as was done in ‘93 outside Saudi Arabia.”

    The president ignored that part of Tapper’s question, and so the question lingered–why wasn’t the administration pursuing this bold move?

    When Brian Williams solicited “frequently asked questions” about the disaster from his viewers, FCP replied with this one:

    “What has the administration said in response to the retired Shell president on your air who said a flotiilla of super tankers should be deployed to suck up the oil?  The president was asked about it at his press conference but never answered.   What has NBC done to get an answer?”

    FCP’s inquiry seems to have reached Williams’s personal producer, and may have sparked the first serious effort by the news organization to answer this question. 

   Apparently, it didn’t take very long to find the answer: the consensus of most experts is that the super-tanker suck-up strategy only works on extremely contained oil spills–and therefore isn’t a practical approach to the vastly dispersed catastrophe in the gulf.   This news became part of  the Nightly evening news budget–but then got cut for time around 5:30 PM.

    However, Williams still had the perfect opportunity to set the record straight and resolve the mystery of why the administration had apparently rejected the supertanker recommendation, because the ex-Shell president was back on the broadcast that night.   But instead of challenging Hofmeister’s plan with the new information gathered by NBC’s staff, Williams greeted Hofmeister this way:

       “When you were last on the air with us I asked you about the idea that some have proffered about surrounding it with supertankers–you said it wouldn’t work with this kind of spill.”   

    That, of course, was the exact opposite of what Hofmeister had said.   Why did Williams exonerate his guest by re-inventing his original statement, instead of challenging him on it or asking him to retract it?

    FCP put that question in e-mails to Nightly executive producer Bob Epstein and senior broadcast producer Aurelia Grayson, as well as Williams’s personal producer Subrata De, NBC spokesperson Summer Wilkie, and NBC Washington bureau chief Mark Whitaker.

    Having heard nothing back from anyone at NBC, after twenty-two hours FCP telephoned Summer Wilkie’s office, to make one more effort to determine whether anyone thought it mattered that the managing editor of Nightly had said something flatly false on the air.  Finally, at 2:14 today, Williams issued this statement to FCP:

    “I made an honest mistake while anchoring from the field and interviewing John Hoffmeister [sic] via remote.  He had appeared on our broadcast before–I confused his view on supertanker efficacy with that of a previous guest.  I’ve apologized to John.”

    A spokesman for Williams said he would acknowledge this error on his blog sometime Tuesday–but that would still leave nearly all of the viewers of Nightly in the dark.  On the air would be the proper place for this correction.

    MEANWHILE, OVER AT THE NEW YORK TIMES, the letters department was tying itself in knots, trying to straighten out the latest prevarication of David Blakenhorn, president of the Institute for American Values, and star opponent of marriage equality last winter in Perry v. Schwarzenegger, the constitutional challenge to California’s ban on gay marriage being brought by David Boies and Theodore Olson.

    Blakenhorn was eviscerated in that trial on cross-examination by Boies, who, among other things, elicited the fact that this so-called “marriage-expert” had never taught a single course at any college or university, had no degrees in anthropology, psychology or sociology–and whose only peer-reviewed paper was a study of two cabinetmakers’ unions in 19th-century Britain.

    Boies also deepened the mystery surrounding Blakenhorn’s opposition to gay marriage, after getting the witness to acknowledge that he believes “that adopting same-sex marriage would be likely to improve the well-being of gay and lesbian households and their children,” that “the principal of human dignity musty apply to gay and lesbian persons,” and, finally “that we would be more American on the day we permitted same-sex marriage than we were the day before.”  Apparently, Blankenhorn would prefer us to remain less American.

    Money may actually be the answer for why Blankenhorn offered himself as an expert witness opposed to gay marriage, but more on that later.

    Like every other opponent of marriage equality, Blankenhorn has been desperate to distance himself from George Rekers, another so-called expert in this field, ever since Rekers was caught by Miami New Times returning from a ten day jaunt in Europe with a 20-year-old companion he had found for himself on

    This was more than a little embarrassing, since Rekers has spent most of his professional life arguing that homosexuality is a curable disease–and he was a co-founder with James Dobson of the Family Research Council, a major force within the religious right, and one of the most virulently homophobic institutions in America.

    Rekers may have made more money than anyone as an expert witness for bigotry, having collected $200,000 from the state of Florida for his testimony in support of a state law banning adoptions by gay people, and another $60,000 for his appearance at a similar case in Arkansas.

    So naturally, Blakenhorn was mortified when Frank Rich pointed out that a court document filed in the California case revealed that the star witness had read one of Mr. Rekers homophobic screeds before offering his “expert” testimony.

    Rushing to protect his reputation, Mr. Blankenhorn simply ignored the naked fact of his Rekers connection, and dispatched a letter to the Times declaring, “I have never met Mr. Rekers or read any of his writings…This matter is particularly important to me, since in my report to the court, as well as in my testimony on the stand, I clearly and emphatically rejected the anti-gay views that Mr. Rekers has apparently expressed.”

    The trouble was, as Mr. Blankenhorn revealed in his own blog, thirteen days after his letter to the Times was published, Mr. Blankenhorn had read one of Mr. Rekers reports–and Mr. Blankenhorn had actually sworn to that fact in a deposition taken by opposing attorneys.

    That fact, Blankenhorn wrote, was also “reported to the court in a separate document…containing a list of everything that I as an expert witness had ‘considered’ in preparing for my role in the case.’”

    When some alert reader at the Times noticed this posting, a letters editor asked  Blankenhorn to write a new letter, correcting the previous one, in which he had falsely accused Frank Rich and the author of a news story on the same subject of making a connection Mr. Blankenhorn had pretended did not exist.

   That second letter appeared on June 5.  But afterwards, in his own blog, Blankenhorn remained unrepentant.  The Times, he said, has “strict standards, especially when those standards suit them.”

    In other words, when you write a letter that directly contradicts your own sworn deposition, the Times will ask you to write another letter correcting yourself.  What will they think of next?

    In the hope of clarifying some of Mr. Blankenhorn’s motives, FCP e-mailed him, asking what kind of checking Mr. Blankenhorn had done before sending his first furious letter, and how much he had been paid for his testimony in the California trial.

    Mr. Blankenhorn declined to answer any of FCP’s questions.  

    FCP regrets Mr. Blankenhorn’s silence, because it makes it impossible to answer one more important question: Has Mr. Blankenhorn’s career as an expert witness been as profitable as Mr. Rekers’ was?